Mild Hybrid z niższą akcyzą. Mikrohybryda już nie.

Zgodnie z art. 105 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:

  • 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych;
  • 9,3% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych
    • o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych
    • stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych;
  • 1,55% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej;
  • 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych.

Do której z ww. kategorii zaliczają się pojazdy typu Mild Hybrid? To tzw. “miękkie hybrydy”, w których moc silnika elektrycznego jest znacząco niższa od mocy silnika spalinowego i pełni on wyłącznie rolę wspomagającą, nie umożliwiając jazdy w trybie czysto elektrycznym przy wyłączonym silniku spalinowym. W napędach Mild Hybrid stosuje się silnik elektryczny o niskiej mocy, który w efekcie nie umożliwia rozpędzenia pojazdu. Taki poziom mocy nie umożliwia również sprawnego ruszenia z miejsca pojazdu. Silnik spalinowy deaktywuje się na postoju, jak również podczas jazdy na biegu jałowym i zostaje zastąpiony w tym czasie silnikiem elektrycznym. Biorąc pod uwagę specyfikację pojazdu należy stwierdzić, że pojazdy o napędach typu Mild Hybrid posiadają zarówno silnik spalinowy jak i silnik elektryczny. Zróżnicowanie parametrów trakcyjnych tych silników jest na tyle znaczne, że silnik spalinowy odgrywa dominującą rolę przy napędzie pojazdu.

Mild Hybrid sam w sobie nie napędza pojazdu, ale wspiera silnik spalinowy. Zdaniem  Dyrektora KIS jest to wystarczające dla spełnienia przesłanki o posiadaniu napędu spalinowo-elektrycznego i możliwości skorzystania z preferencji podatkowej. Samochód osobowy typu mild hybrid powinien być opodatkowany obniżoną stawką akcyzy w wysokości 9,3% podstawy opodatkowania.

Obniżone stawki podatku akcyzowego nie mają natomiast zastosowania do samochodów osobowych określanych mianem „mikrohybryd”, gdyż pojazdy te nie są elektrycznymi pojazdami hybrydowymi – nie mają napędu spalinowo-elektrycznego. Samochody tego typu mają jednostkę elektryczną, która nie służy do funkcji napędowych, a jej rolą jest rozruch start/stop oraz odzysk energii hamowania.

Szerzej: 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK.

Masz problem z akcyzą, albo czujesz, że możesz mieć? Zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić.

 

 

Strefa wiedzyprzekierowanie przycisku