Wiemy już co WSA w Warszawie w wyroku z dnia 14 sierpnia 2024 r. (sygn. III SA/Wa 1147/24) dokładnie stwierdził. Szalenie istotne fakty wynikające z uzasadnienia są takie:
- Próżno szukać definicji pojęcia „hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny” w przepisach prawa podatkowego, a więc należy odwołać się do słownikowego i encyklopedycznego rozumienia wyrazów tegoż sformułowania;
- Pojazdem hybrydowym jest więc samochód, który wyposażono w silnik elektryczny, który bezpośrednio oddziałuje na układ napędowy. Dla odmiany, nie będzie samochodem hybrydowym, taki samochód w którym silnik elektryczny służy np. tylko wprawienia w ruch wycieraczek czy systemów samochodowych (jak np. klimatyzacja). Moc silnika elektrycznego nie ma znaczenia;
- Argumenty o autonomicznej jeździe na silniku elektrycznym czy sprawnym ruszeniu z miejsca przy wyłączonym silniku spalinowym są efektem wykładni rozszerzającej i nie wynikają z żadnych przepisów;
- kody CN w zakresie mild hybrid wcale nie są wiążące;
W efekcie, nie ma znaczenia ani to czy istniejący silnik elektryczny generuje odpowiednio dużą moc dla “sprawnego” ruszania z miejsca, albo czy tenże silnik umożliwia jazdę samochodu z wyłączonym silnikiem spalinowym, albo czy nasz samochód podlega pod kod CN „zarezerwowany” dla miękkich hybryd zdaniem Komitetu HS. Widzieliśmy wiele pism w których Urzędy Skarbowe wyznaczyły „magiczną granicę” mocy silnika elektrycznego wynoszącą 8KW. Był to więc w świetle wyroku WSA zabieg nieuprawniony.
Przykładami hybrydowego napędu spalinowo-elektrycznego jest więc sytuacja w której moment obrotowy wytworzony w silniku elektrycznym uzupełnia moment obrotowy wygenerowany przez silnik spalinowy pośrednictwem paska wielorowkowego na wał korbowy oraz sytuacja w której silnik elektryczny potrafi obsługiwać przez krótki czas jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym (żeglowanie) poprzez przekazanie swojej mocy bezpośrednio na wałek wejściowy skrzyni biegów, co pozwala poruszać się pojazdem z wyłączonym silnikiem spalinowym.
***
Do wiosny daleko, ale dla nabywców samochodów mild hybrid pojawiła się już pierwsza jaskółka. Jeśli jesteś zainteresowany potencjalnym zwrotem zapłaconego podatku akcyzowego od samochodu mild hybrid – zapraszamy do kontaktu!
Zachęcamy też do lektury naszego poradnika o akcyzie od miękkich hybryd. Dowiesz się z niego m.in.:
- na czym polega problem z akcyzą od mild hybrid;
- jakie jest podejście organów podatkowych do podatników płacących niższą akcyzę;
- jakich kroków ze strony urzędów skarbowych możesz się spodziewać;
- jakie masz szanse na sukces w sporze;
- jak efektywnie zarządzić własnym ryzykiem podatkowym.
Link do zakupu e-booka znajdziesz TUTAJ.