NSA o akcyzie od Mild Hybrid (MHEV): czas przełomu.

23 października 2025 r. NSA wydał przełomowy wyrok I FSK 2037/24, w którym potwierdził, że samochody typu mild hybrid (MHEV) należy uznać za pojazdy wyposażone w napęd spalinowo–elektryczny, a więc mogą one korzystać z obniżonej stawki podatku akcyzowego.

To długo oczekiwane rozstrzygnięcie ma ogromne znaczenie nie tylko dla dealerów samochodowych. Ale także (a może przede wszystkim) dla osób fizycznych nabywających samochody MHEV poza Polską lub dla sprzedawców aut używanych (np. komisów). Od 2022 r. podmioty te toczą spory z organami podatkowymi. Dotychczas fiskus konsekwentnie odmawiał stosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla pojazdów MHEV, twierdząc, że nie są to pojazdy hybrydowe w rozumieniu przepisów. WSA w większości przypadków (ale nie zawsze) stawały po stronie podatników, ale wszyscy czekali na NSA.

Wyrok ten można uznać za przełom w praktyce organów podatkowych. Można uznać, że szeroko otwiera on drzwi podatnikom chcącym odzyskać nadpłacony podatek akcyzowy od pojazdów MHEV, które zostały opodatkowane wyższą stawką.

W świetle najnowszego orzeczenia szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosków o zwrot nadpłaty znacząco rosną, a organy podatkowe powinny wreszcie zrewidować swoje dotychczasowe podejście (z którym my w naszej praktyce doradczej walczymy od dawna). Podatnicy, którzy w przeszłości zapłacili akcyzę od pojazdów typu mild hybrid (MHEV) według wyższej stawki, powinni rozważyć złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego.

W świetle najnowszego wyroku NSA realne szanse na odzyskanie zapłaconego podatku rosną. Jeśli są Państwo w podobnej sytuacji lub chcą zweryfikować, czy wyrok może mieć zastosowanie w Państwa przypadku — zachęcamy do kontaktu.

Strefa wiedzyprzekierowanie przyciskuSkontaktuj się z namiprzekierowanie przycisku