Jeden podmiot posługujący się numerami VAT z różnych krajów, traktowany jest jako… inny podmiot. Ile numerów VAT (w różnych krajach), tyle podmiotowości. Dyrektor KIS wydał ostatnio dwie interpretacje, które w dość obrazowy sposób ilustrują te zagadnienie.
Przykład 1: wyobraź sobie, że kupiłeś towar od podmiotu z Niemiec. Towar nie przypadł Ci do gustu, więc zwracasz go dostawcy. Ale już nie do Niemiec, lecz do Czech, bo tam dostawca posiada swój magazyn zwrotów. Jak rozliczyć korektę związaną ze zwrotem? Otóż nijak. Zdaniem organów podatkowych nie dochodzi bowiem do korekty pierwotnej transakcji. Zmienił się bowiem podmiot, który rozlicza transakcję. To znaczy, podmiot jest dokładnie ten sam. Ale pierwotnie rozliczył sprzedaż jako niemiecki podatnik VAT (z niemieckiego numeru VAT). A teraz posługuje się czeskim numerem VAT. Jest więc podatnkiem czeskim. Ten sam podmiot, ale w dwóch osobach. Zwrot towaru stanowi więc odrębną transakcję opodatkowaną VAT odrębnie.
Szerzej: 0114-KDIP1-2.4012.286.2022.2.RM.
Przykład 2: wyobraź sobie, że kupiłeś towar od podmiotu z Wielkiej Brytanii, przed BREXIT. Towar się popsuł, więc zwracasz go reklamacyjnie do Wielkiej Brytanii, bo tam posiada swój magazyn zwrotów. Jak rozliczyć korektę związaną ze zwrotem? Otóż – jako korektę WNT. Zdaniem organów podatkowych dochodzi bowiem do korekty pierwotnej transakcji. Nie zmienił się bowiem podmiot, który rozlicza transakcję. To znaczy, że podmiot jest dokładnie ten sam. Pierwotnie rozliczył sprzedaż jako unijny podatnik VAT (z unijnego, brytyjskiego numeru VAT). A teraz… no nie posługuje się już unijnym numerem VAT, jest więc podatnkiem nie-unijnym. Ten sam podmiot, w jednej osobie. Zwrot towaru stanowi więc korektę pierwotnej transakcji.
Szerzej piszemy o tym przypadku tu: https://solveoadvisory.pl/korekty-wnt-dokonanych-przed-brexit/
Wniosek: w towarowych rozliczeniach VAT rządzi zasada terytorialności. Jest silniejsza niż BREXIT. Ale ulega, gdy podatnik posłuży się innym numerem VAT.